Blog

FOMO marketing a jak ho (ne)používat

Kdo by neznal pocit, že mu v životě něco uniká? Na sociálních sítích vidíme své známé účastnit se spousty akcí, avšak my zrovna nemůžeme, protože nemáme čas. Další den si plánujeme pořídit nějakou dražší věc, kterou je třeba si promyslet, ale v e-shopu na nás křičí velký nápis „ZBÝVÁ POSLEDNÍ KUS!“. A tak se opět dostaví ten známý pocit, že pokud předmět nezakoupíme hned, uteče nám výhodná akce nebo nabídka. A čím je tento jev zapříčiněn? Stojí za ním tzv. FOMO marketing.

Co to přesně znamená?

FOMO marketing neboli "Fear of Missing Out" marketing, je strategie, která využívá psychologický fenomén k ovlivnění chování spotřebitelů. Již dle samotného názvu se jedná o strach či úzkost, kterou jednotlivci pociťují, když se domnívají, že jim uniká něco vzrušujícího nebo cenného, co prožívají ostatní. V kontextu marketingu se FOMO využívá k převážně vyvolání pocitu naléhavosti nebo touhy u potenciálních zákazníků, což je motivuje k akci, jako je například nákup, registrace služby nebo zapojení se do činnosti značky.

A které FOMO techniky můžeme zakomponovat do našeho podnikání? 

Jednou z nejfrekventovanějších technik FOMO marketingu jsou časově omezené nabídky. Marketingoví specialisté často vytvářejí pocit naléhavosti tím, že nabízejí časově omezené akce nebo výprodeje. Například popisky typu „výprodej pouze na 4 hodiny“ nebo „k dispozici je omezené množství zásob“ mohou vyvolat FOMO a povzbudit zákazníky k rychlému rozhodnutí o nákupu.

Další z velmi využívanou technikou je dopřát zákazníkovi pocit exkluzivity. Značky mohou vybrané skupině zákazníků nabídnout exkluzivní přístup k určitým produktům, událostem nebo obsahu. Lidé se tak mohou cítit výjimečně a vyvolat pocit FOMO u těch, kteří nejsou součástí exkluzivní skupiny.

Do FOMO marketingu lze zahrnout také pravidelné aktualizace na sociálních sítích, k informování uživatelů o blížících se událostech a akcích či zařadit tzv. gamifikaci. Zařadit do svých marketingových kampaní herní prvky v podobě různých soutěží, interaktivních kvízů či „giveaways“, kde mají účastníci omezený čas na to se zapojit a vyhrát.

Jak vypadá úspěšný FOMO marketing v praxi?

Velmi zajímavým příkladem může být například kampaň evropského diskontního řetězce supermarketů Lidl. Ten měl ve Švédsku pověst prodejce nekvalitních potravin, neboť lidé ve Švédsku jednoduše věří, že pokud jsou potraviny levné, automaticky jsou také nekvalitní. Lidl chtěl však tento negativní stereotyp zvrátit. Proto se ve Stockholmu rozhodl otevřít gurmánskou pop-up restauraci s názvem DILL, trefně pojmenovanou přesmyčkou názvu Lidl, kterou měl na starosti britský michelinský šéfkuchař Michael Wignall. Restaurace začala být brzo nejvyhledávanější restaurací v zemi, ocitla se ve středu dění všech médií a byla plně vybookována za pouhých 29 minut. Přesto, že cena za menu nepřesáhla více než 50 €, požitek a kvalita byla na světové úrovni. Nikdo však netušil, že veškeré jídlo používané v restauraci bylo nakoupeno právě v Lidlu. Finální odhalení poté proběhlo po necelých třech týdnech naprostého boomu této restaurace.

FOMO marketing se zde projevil právě v prudké vlně informací sdílených jak v on-line, tak off-line médiích, které strhly téměř davové šílenství po této restauraci. Lidlu se tak díky kampani podařilo téměř ztrojnásobit zájem u lidí nakupovat právě v jejich řetězci a celý rok se stal nejefektivnějším za celé jeho působení ve Švédsku.

Čeho se ale vyvarovat?  

Pokud není FOMO marketing využíván s rozmyslem, může napáchat i spoustu škod. Mezi hlavní negativní dopady patří snížení důvěryhodnosti vaší značky, vyvolání pouze krátkodobého zájmu, či u zákazníků vyvolat přímo pocit podvodu, pokud něco prezentujeme tak, jak ve skutečnosti není. Proto by mělo být využití tohoto marketingu pečlivě plánováno a dodrženo několik základních pravidel. Především jde o zajištění transparentnosti informací, budování dlouhodobých vztahů, zdůrazňování kvality, a především hodnoty vašeho produktu nebo služby. Tímto způsobem lze FOMO marketing využít zodpovědně a posílit tak pozitivní vnímání značky.

Závěr

V marketingu je možné používat nespočet efektivních nástrojů, které dokáží podpořit váš konkrétní cíl. A přesto, že by měl být FOMO marketing využíván eticky, aby nedošlo k jeho nadužívání vedoucí k negativním dopadům, může být velmi efektivním pomocníkem vašeho podnikání a doplnit tak celkovou marketingovou strategii.

Zdroje: optinmonster.com, medium.com, droitthemes.com, dandad.org, activationideas.com, youtube.com